Riga

Bedankt voor alle felicitaties!

Op mijn verjaardag wordt ik wakker in een heet en stinkend hostel vol met Russen in Vilnius, ik ben blij dat ik daar weg kan. Na een stevig ontbijt pak ik een gammele bus richting de snelweg. De dag begint goed en al snel stopt er een auto. Ik krijg steeds liften die me een kilometer of 50 verder brengen, het zijn allemaal mannen die een paar maanden in het buitenland hebben gewerkt en de rest van het jaar in Litouwen niets doen.

Zo'n 20 kilometer van Riga wordt ik afgezet bij een tankstation door een gekke oekrainsche dokter. Dat is ook de plek waar mijn geluk ophoudt, na 2 uur liften heeft nog steeds niemand mij meegenomen. Ik besluit, omdat het mijn verjaardag is, toch maar de bus te nemen, 20 minuten later sta ik in het centrum van Riga.

De mensen die er rondlopen zien eruit alsof ze nog in de Sovjetunie leven, norse gezichten en ouderwetse kleding. In Riga is het vinden van een hostel makkelijker dan in Vilnius. Bij de voordeur van het hostel maak ik al gelijk vrienden met 2 Nederlanders, ik leg mijn spullen weg en drink een biertje met ze.

Vervolgens ga ik eten bij een echte Letse vreetschuur, voor 5 euro krijg ik een bord met aardappelen en vlees en een halve liter bier. Ik heb het geluk dat ik veel honger heb, want wat ik voorgeschoteld krijg is gewoon smerig

Terug in het hostel drink ik nog een biertje met de 2 Nederlanders. Even later komen er nog een Amerikaanen een Nieuw-Zeelander bij ons zitten. Met zijn vijfen gaan we de stad in, op zoek naar een club of bar. In het hostel hangt een lijst met barren en clubs waar we niet heen moeten gaan, omdat je daar opgelicht, berooft en kaalgeplukt wordt.

Het vinden van een club is makkelijker gezegd dan gedaan, we mogen nergens naar binnen omdat we niet Russisch zijn. Bij een groot decadent paleis, dat eruit ziet alsof alles nog uit de Soviet tijd stamt, kunnen we naar binnen, maar het is veel te duur daar. Na nog een paar clubs geprobeerd te hebben besluiten we de avond maar door te brengen in een bar.

Vandaag heb ik nog wat door Riga gelopen, een mooie stad, maar binnen een paar uur heb je alles gezien.

Morgen richting Tallinn en die dag erna eindelijk St. Petersburg!

Reacties

Reacties

Bram harpe

Spannend verhaal. Doet je telefoon het goed?
We blijven je volgen. Pas op kom niet in de problemenmet al dat rare volk

erik.bouwmeester@kickxl.nl

Hallo Joost,

Al vele ervaringen rijker merken wij. Veel succes en doe geen domme dingen die wij zouden doen.

Nodig aub geen russen uit als je weer terug bent in NL, want kan komen ze misschien weer met miljoenen tegelijk de poolse grens over, net als 65 jaar geleden

Familie Bouwmeester

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!